68% wervingsprofessionals heeft meer behoefte aan recruitmentdata in 2017

Actuele recruitmentdata vergroot grip op kandidatenmarkt en succes in de werving

Nu de wervingsproblemen steeds groter worden, stijgt de behoefte aan hulpmiddelen in de vorm van recruitmenttooling en data. 68% van de wervingsprofessionals verwacht dat zij in 2017 meer gebruik gaan maken van data in vergelijking met 2016, zo blijkt uit het recente onderzoek “Stand van Werven 2017”. Ook in de praktijk ziet Intelligence Group deze trend terugkomen. Alleen al in het eerste kwartaal van 2017 zijn meer dan 30 werkgevers en intermediairs aangesloten op het DoelgroepenDashboard.

Direct zicht op waar de kandidaat is

Waar voorheen de arbeidsmarktanalist werd gevraagd om rapporten te leveren over een specifieke doelgroep is deze vraag aan het veranderen. Data wordt steeds meer real-time geïntegreerd in het begin van het recruitmentproces middels API’s (in het ATS) en online dashboards. Hiermee is de recruiter zelf “in control” en heeft men direct zicht op o.a. de wervingshaalbaarheid, in te zetten kanalen en plekken waar gehunt kan worden. Daarmee bezit hij /zij een voorsprong op de concurrent zowel voor passieve als actieve werving. Inzicht in gewenste beweegmotieven, oriëntatiekanalen, sourcingsdruk en het social media gedrag geven richting aan de recruitmentstrategie en leidt tot hogere conversies. Data wordt op deze manier ook leuker als je het direct kan gebruiken en meer resultaat behaald.

Overwinnen van belemmeringen in het gebruik van data

De toename in bewustwording van datagebruik en de praktijkvoorbeelden vormen een goede en belangrijke ontwikkeling binnen recruitment. Toch blijkt uit onderzoek (stand van werven) dat het overgrote gedeelte van HR- en recruitment professionals nog belemmeringen, zoals tijd en geld, zien om data te gaan gebruiken. Maar ook zeker het gebrek aan intern specialisme en kennis om data goed te kunnen interpreteren speelt hen parten. Met het dashboard worden de huidig gevormde belemmeringen omtrent het werken met data zoveel mogelijk ondervangen.

Wij maken de recruiter echt beter en succesvoller met behulp van data. Om deze stap te maken trainen wij de recruiters hoe ze de data vertalen naar het werven van meer en betere kandidaten en hoe ze verwachtingen het beste managen. Het mooiste in deze trainingen is om te zien dat data nu eindelijk het onderbuikgevoel van de recruiter bevestigd en hen (markt)kennis geeft om het gesprek met interne of externe opdrachtgever op niveau aan te gaan,  aldus Geert-Jan Waasdorp van Intelligence Group.

DoelgroepenDashboard loopt storm

De toenemende data trend ziet Intelligence Group ook terug door de verkoop van het DoelgroepenDashboard. Een online dashboard waarmee de recruiter zelf toegang heeft tot de data en deze toepasbaar maakt voor ieder willekeurig wervingsvraagstuk. Sinds de lancering begin 2017 werken bedrijven als TataSteel, Achmea, Eneco, Gemeente Zaanstad en het ROC van Amsterdam met de interactieve data. Ook ziet Intelligence Group de vraag vanuit intermediairs toenemen die de data ook gebruiken in een professionaliseringsslag in hun consultancy richting externe opdrachtgevers. Partijen als Maandag, Personato, Manpower en Werkis zetten de dashboards in de verschillende lagen binnen de organisatie in, van strategisch tot operationeel niveau.   

Wilt u meer weten?

Neem dan contact met ons op via info@intelligence-group.nl of 088 - 730 28 00 en we bekijken samen hoe het DoelgroepenDashboard een uitkomst kan bieden voor uw organisatie.

Maak een afspraak voor een online demo

Deze website maakt gebruik van cookies. Klik hier voor ons privacy- en cookiebeleid. Cookies accepteren