PostNL

"Deze opdracht is een mooi voorbeeld van hoe de combinatie van diverse databronnen en slimme analysemethoden resulteert in hele concrete resultaten waarmee PostNL haar werving heeft verbeterd."

PostNL

Arbeidsmarktanalyse distributiecentrum

Vanuit PostNL bestond de behoefte om het arbeidsmarktpotentieel in een straal van 30 minuten om haar distributiecentrum in kaart te brengen voor het werven van postsorteerders en postvoorbereiders. De vraag van PostNL aan Intelligence Group was om een analyse te maken op deze doelgroep. Dit heeft een uitgebreid rapport opgeleverd dat inzicht geeft in o.a. de grootte van de groep, de demografische kernmerken, de voorkeursberoepen en branches en de belangrijkste concurrenten voor PostNL in het werven van deze specifieke doelgroep.

De uitdaging

Uit onderzoek van het Arbeidsmarkt Gedragsonderzoek (AGO) is gebleken dat deze specifieke doelgroep een lage gemiddelde reisbereidheid heeft. Daarom is op basis van maximaal 30 minuten reistijd de regio afgebakend, zie onderstaand kaartje:

Van deze doelgroep is vervolgens een analyse gemaakt van de kenmerken van de doelgroep dat bereid is 6 tot 20 uur per week te werken. Hiervoor zijn bronnen zoals het CBS en het AGO ingezet.

Vervolgens is met behulp van resultaten uit de analyse van het AGO, zoals de huidige en gewenste beroepen en branches een verdiepende analyse gemaakt van alle vacatures uit de regio (bron: Jobfeed.nl). Hiermee zijn de top concurrenten en intermediairs, en andere belangrijke concurrentiegegevens in kaart gebracht.

Het resultaat waar we trots op zijn

Met deze analyse heeft PostNL inzicht gekregen hoeveel mensen in de regio bereid zijn om te werken in het distributiecentrum, maar nog belangrijker: welke mensen in de regio het liefste willen en kunnen werken in het distributiecentrum. Hiermee heeft PostNL concrete informatie op wie zij hun wervingsactiviteiten het beste kunnen richten.
Deze opdracht is een mooi voorbeeld van hoe de combinatie van diverse databronnen en slimme analysemethoden resulteert in hele concrete resultaten waarmee PostNL haar werving heeft verbeterd. Het onderzoek heeft PostNL een duidelijk beeld gegeven van de potentie in het gebied.